یکسان سازی نمایی در اکسل

 

این مثال به شما می آموزد چگونه یکسان سازی نمایی را به یک سری زمانی در اکسل اعمال کنید. با استفاده یکسان سازی نمایش برای خنثی کردن بی نظمی ها (قله ها و دره ها) به آسانی می تواند روند را تشخیص داد.

 

دانلود فایل اکسل این آموزش exponential-smoothing

 

1. ابتدا، نگاهی به سری زمانی مثال می اندازیم.

2. در بخش Data، در گروه Analysis، روی Data Analysis کلیک کنید.

توجه: نمی توانید دکمه Data Analysis (تجزیه و تحلیل داده ها) را پیدا کنید؟ برای بارگیری افزونه Analysis ToolPak اینجا را کلیک کنید.

3. گزینه Exponential Smoothing را انتخاب کرده و روی OK کلیک کنید.

4. در کادر Input Range (محدوده ورودی) کلیک کنید و دامنه B2:M2 را انتخاب کنید.

5. در جعبه Damping factor کلیک کنید و مقدار 0.9 را بزنید. اغلب کتب در مورد ثابت همساز α (آلفا) صحبت می کنند. مقدار  (1- α) فاکتور محرک (damping factor) نامیده می شود.

6. در جعبه Output Range (محدوده خروجی) کلیک کنید و سلول B3 را انتخاب کنید.

7. روی OK کلیک کنید.

8. نموداری از این مقادیر را تهیه کنید.

توضیح: چرا ما آلفا را بر روی 0.1 تنظیم می کنیم، نقطه داده های قبلی یک وزن نسبتا کوچک است، در حالی که مقادیر قبلی با توجه به وزن بزرگ (یعنی 0.9) داده می شود. در نتیجه، قله ها و دره ها برطرف می شوند. نمودار نشان دهنده روند افزایش است. اکسل نمی تواند مقدار نرمال را برای اولین نقطه داده محاسبه کند زیرا هیچ نقطه داده قبلی وجود ندارد. مقدار نرمال برای دومین نقطه داده برابر با نقطه داده قبلی است.

9. تکرار مراحل 2 تا 8 را برای آلفا = 0.3 و آلفا = 0.8 تکرار کنید.

نتيجه گيري: با آلفاي كوچكتر (فاكتور damping factor بزرگتر)، بيشتر قله ها و دره ها پاك مي شوند. آلفای بزرگتر (ضریب damping factor کوچکتر)، مقادیر نزدیک تر به نقاط واقعی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *