تابع NPV برای محاسبه ارزش فعلی در اکسل

 

از تابع NPV (ارزش فعلی خالص) در اکسل برای محاسبه ارزش فعلی یک سری جریانهای نقدی آینده و تفریق اولیه سرمایه استفاده کنید.

 

دانلود فایل اکسل این آموزش npv

 

ارزش خالص فعلی (Net Present Value)

به عنوان مثال، پروژه X نیاز به سرمایه گذاری اولیه 100 دلار (سلول B5) دارد.

1. ما انتظار داریم سود یک دلار در پایان دوره اول، سود 50 دلار در پایان دوره دوم و سود 150 دلار در پایان دوره سوم باشد.

2. نرخ بهره برابر 15٪ است.

توضیح: این نرخ بازده بهترین سرمایه گذاری جایگزین است. به عنوان مثال، شما همچنین می توانید پول خود را در یک حساب پس انداز با تابع بالا با نرخ بهره 15٪ قرار دهید.

3. فرمول زیر ارزش فعلی خالص پروژه X را محاسبه می کند.

توضیح: یک ارزش فعلی خالص مثبت نشان می دهد که نرخ بازده پروژه بیش از میزان تخفیف است. به عبارت دیگر، بهتر است پول خود را در پروژه X سرمایه گذاری کنید تا پول خود را در یک حساب پس انداز با تابع بالا با نرخ بهره 15٪ قرار دهید.

4. فرمول زیر ارزش فعلی خالص پروژه Y را محاسبه می کند.

توضیح: ارزش فعلی خالص پروژه Y بالاتر از ارزش فعلی خالص پروژه X است. بنابراین، پروژه Y برای سرمایه گذاری بهتر است.

درک تابع NPV

تابع NPV به سادگی ارزش فعلی یک سری جریان های نقدی آینده را محاسبه می کند.

1. به عنوان مثال، پروژه A نیاز به سرمایه گذاری اولیه 100 دلار (سلول B5) دارد. ما انتظار داریم سود 0 دلار در پایان دوره اول، سود 0 دلار در پایان دوره دوم و سود 152.09 دلار در پایان دوره سوم باشد.

توضیح: ارزش خالص فعلی 0 نشان می دهد که پروژه نرخ بهره را به میزان نرخ بهره ایجاد می کند. به عبارت دیگر، هر دو گزینه، سرمایه گذاری پول خود را در پروژه A و یا قرار دادن پول خود را در یک حساب پس انداز با تابع بالا با نرخ بهره 15٪، دارای بازده برابر است.

2. ما می توانیم این را بررسی کنیم. فرض کنید شما 100 دلار را در یک بانک قرار داده اید. سرمایه گذاری شما چقدر پس از 3 سال با نرخ بهره سالانه 15٪ ارزش دارد؟ پاسخ 152.09 دلار است.

توجه: نرخ بازده داخلی پروژه A برابر با 15٪ است. نرخ بازده داخلی نرخ تخفیف است که ارزش فعلی خالص را برابر صفر می کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع، از صفحه ما در مورد تابع IRR بازدید کنید .

3. تابع NPV به سادگی ارزش فعلی یک سری جریان های نقدی آینده را محاسبه می کند.

4. ما می توانیم این را بررسی کنیم. ابتدا ارزش فعلی (pv) هر جریان نقدی را محاسبه می کنیم. سپس، این ارزش ها را جمع می کنیم.

توضیح: 152.09 دلار در 3 سال به ارزش 100 دلار در حال حاضر است. 50 دلار در 2 سال به ارزش 37.81 در حال حاضر است. 25 دلار در 1 سال به ارزش 21.74 دلار در حال حاضر ارزش دارد. آیا اکنون 159.55 دلار برای 100 دلار تجاوز می کنید؟ البته، پروژه B یک سرمایه گذاری خوب است.

5. مجددا به درستی محاسبه ارزش فعلی خالص یک پروژه در اکسل از تابع NPV برای محاسبه ارزش فعلی یک سری جریانهای نقدی آینده و تفریق اولیه سرمایه استفاده کنید.

توضیح: پروژه B یک سرمایه گذاری خوب است زیرا ارزش فعلی خالص ($ 159.55 – $ 100) بیشتر از 0 است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *