فرمول حاشیه سود چیست؟ + مثال اکسل

 

فرمول سود حاشیه ای چیست؟

اصطلاح “حاشیه سود” در واقع سود افزایشی است که مصرف کننده از مصرف یک واحد اضافی از یک کالا یا خدمات بهره مند می شود. به عبارت دیگر، یک مصرف کننده مایل است هزینه بیشتری را بپردازد که رضایت بیشتری به او بدهد. 

 

فرمول سود حاشیه ای را می توان با تقسیم تغییر در سود کل (ΔTB) به تغییر در مقدار کالا یا خدمات (ΔQ) بدست آورد. از نظر ریاضی، به صورت زیر نمایش داده می شود.

سود حاشیه = تغییر در کل سود (ΔTB) / تغییر در مقدار کالا (ΔQ)

فرمول سود حاشیه نیز می تواند به صورت زیر محاسبه شود،

سود حاشیه ای = (TB 1 – TB 0 ) / (Q 1 – Q 0 )

جایی که،

  • TB  = سود اولیه در مقدار Q 0
  • TB 1 = سود کل نهایی در مقدار Q 1
  • 0 = مقدار اولیه
  • 1 = مقدار نهایی
 

مثال هایی از فرمول سود حاشیه ای (با مثال اکسل)

بیایید مثالی بزنیم تا محاسبه سود حاشیه ای را با روشی بهتر درک کنیم.

 

فرمول سود حاشیه ای – مثال شماره 1

بگذارید یک مثال ساده را در آن جا قرار دهیم که یک مصرف کننده حاضر باشد برای هر پنج شکلات اول 10 دلار بپردازد. با این حال، او می خواهد مجموعه دیگری از ده شکلات را خریداری کند اما بیشتر از هر 5 دلار نیست. فکر می کنید اگر فروشنده تخفیف 25 درصدی را برای خرید همه 15 شکلات خریداری کند، مصرف کننده مجموعه بعدی شکلات ها را خریداری می کند؟

نمونه مصرف کننده -1

راه حل:

سود حاشیه ای با استفاده از فرمول مندرج در زیر محاسبه می شود

سود حاشیه ای = (TB 1 – TB 0 ) / (Q 1 – Q 0 )

 فرمول مزایای حاشیه ای 1.2
  • سود حاشیه ای = (112.50 $ – 50.00 $) / (15 – 5)
  • سود حاشیه = 6.25 دلار در هر شکلات

از آنجا که مجموعه بعدی شکلات با قیمتی بالاتر (6.25 دلار) از آنچه مصرف کننده مایل به پرداخت (5 دلار) است، 10 شکلات بعدی را خریداری نخواهد کرد.

فرمول سود حاشیه ای – مثال شماره 2

بگذارید از نمونه ی یک مصرف کننده که اخیراً به یک مرکز خرید رفته است برای خرید خود چند تی شرت بکشد. در آنجا او با یک غرفه روبرو شد که هر تی شرت را با قیمت 100 دلار ارائه می داد. با این حال، چند پیشنهاد وجود دارد که گفت، “اگر شما 3 پیراهن خریداری می کنید، 10٪ تخفیف، 5 تی شرت و 20٪ تخفیف”. تخفیف در کل ارزش خرید بود. محاسبه سود حاشیه ای برای مصرف کننده در هر یک از پیشنهادات بر اساس اطلاعات داده شده.

 مثال A Consumer-2.1

راه حل:

سود حاشیه ای با استفاده از فرمول مندرج در زیر محاسبه می شود

سود حاشیه ای = (TB 1 – TB 0 ) / (Q 1 – Q 0 )

فرمول مزایای حاشیه ای 2.2

مصرف کننده 10٪ تخفیف

سود حاشیه ای = (TB 10٪ – TB  ) / (Q 10٪ – Q  )

  • سود حاشیه ای = (270 $ – 100 دلار) / (3 – 1)
  • سود حاشیه = 85 دلار در هر تی شرت

مصرف کننده 20٪ تخفیف

سود حاشیه ای = (TB 20٪ – TB 10٪ ) / (Q 20٪ – Q 10٪ )

  • سود حاشیه ای = (400 دلار – 270 دلار) / (5 – 3)
  • سود حاشیه = 65 دلار در هر تی شرت

بنابراین، می توان دریافت که سود افزایش یافته مصرف کننده از 100 دلار در هر پیراهن به 65 دلار در هر تیشرت با افزایش خرید تی شرت کاهش می یابد. این پدیده سود حاشیه ای است.

 

توضیح

فرمول سود حاشیه ای را می توان با استفاده از مراحل زیر محاسبه کرد:

مرحله اول: در مرحله اول مقدار اولیه کالای یا خدمات مصرفی و کل سود مصرف کننده را در آن تعیین کنید. از کل پولی که مصرف کننده مایل به پرداخت آن است می تواند به عنوان وکیلی برای سود کل استفاده شود. مقدار اولیه و سود کل اولیه به ترتیب توسط Q 0 و TB 0 مشخص شده است.

مرحله دوم: در مرحله بعدی مقدار نهایی کالاها یا خدمات مصرفی و کل پولی که مصرف کننده مایل به پرداخت آن مقدار است را تعیین کنید و به ترتیب توسط Q 1 و TB 1 مشخص می شوند.

مرحله 3: بعد، تغییر در کل سود را که سود کل نهایی است (مرحله 2) منهای کل سود اولیه (مرحله 1) محاسبه کنید.

تغییر در سود کل (ΔTB = (TB 1 – TB 0

مرحله 4: در مرحله بعدی، تغییر در مقدار کالای مورد نظر یا خدمات مصرف شده را محاسبه کنید که مقدار نهایی (مرحله 2) منهای مقدار اولیه (مرحله 1) است.

تغییر در مقدار (ΔQ = (Q 1 – Q 0

مرحله 5: سرانجام، با تقسیم تغییر در سود کل (مرحله 3) با تغییر کمیت (مرحله 4) مطابق شکل زیر می توانید فرمول سود سود را بدست آورید.

سود حاشیه = تغییر در کل مزایا (ΔTB) / تغییر در مقدار (ΔQ)

سود حاشیه ای = (TB 1 – TB 0 ) / (Q 1 – Q 0 )

 

ارتباط و استفاده از فرمول سود منفی

مفهوم سود حاشیه نیز بر اساس تئوری سود حاشیه ای یا قانون کاهش بازده حاشیه ای است. به این ترتیب، یک مصرف کننده معمولاً بیشترین سود حاشیه ای را فقط در مصرف واحد اول تجربه می کند، پس از آن سرانجام شروع به کاهش می کند.

درک مفهوم از دیدگاه فروشنده بسیار مهم است زیرا این حس درک سود مصرف کننده می تواند برای مانور پیشنهادات تخفیف استفاده شود. به این ترتیب، این مفهوم در بسیاری از برنامه های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد، که در درجه اول به استراتژی های بازاریابی و قیمت گذاری می چرخد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code