فرمول صادرات خالص چیست؟ + مثال اکسل

فرمول صادرات خالص چیست؟

اصطلاح “صادرات خالص” به کل مبلغی است که یک کشور برای واردات از خارج پرداخت می کند یا در مدت زمان مشخصی برای صادرات به کشورهای خارجی دریافت می کند. به عبارت دیگر، صادرات خالص تجارت کل یک ملت را اندازه گیری می کند و به همین ترتیب، به عنوان تراز تجاری نیز شناخته می شود. در نتیجه، ارزش صادرات خالص هر ملتی می تواند واسطه ای برای ارزیابی سلامت مالی آن کشور باشد. فرمول صادرات خالص را می توان با افزودن ارزش صادرات کالا و صادرات خدمات منهای ارزش واردات کالا و واردات خدمات به دست آورد. از نظر ریاضی، به صورت زیر نمایش داده می شود،

صادرات خالص = صادرات کالا + صادرات خدمات – واردات کالا – واردات خدمات
 

نمونه هایی از فرمول صادرات خالص (با مثال Excel)

بیایید مثالی بزنیم تا محاسبه خالص صادرات را به روشی بهتر درک کنیم.

 

 

فرمول صادرات خالص – مثال شماره 1

بگذارید پرونده کشور ناشناس را ذکر کنیم و محاسبه صادرات خالص را نشان دهیم. با توجه به تراز تجاری که اخیراً منتشر شده است، اطلاعات زیر موجود است، صادرات بعدی کشور را بر اساس اطلاعات داده شده محاسبه کنید.

صادرات خالص فرمول-1.1

راه حل:

صادرات خالص با استفاده از فرمول مندرج در زیر محاسبه می شود

صادرات خالص = صادرات کالا + صادرات خدمات – واردات کالا – واردات خدمات

صادرات خالص فرمول-1.2

  • صادرات خالص = 3500 میلیون دلار + 1750 میلیون دلار – 4000 میلیون دلار – 1950 میلیون دلار
  • صادرات خالص = – 700 میلیون دلار

بنابراین، این کشور به دلیل ارزش بیشتر واردات در مقابل صادرات، در حال حاضر در کسری تجاری 700 میلیون دلاری قرار دارد.

فرمول صادرات خالص – مثال شماره 2

بگذارید اکنون نمونه ای از ایالات متحده را برای نشان دادن محاسبه صادرات خالص برای یک کشور واقعی استفاده کنیم. همانطور که در اطلاعات منتشر شده توسط دولت ایالات متحده در تاریخ 28 فوریه سال 2019، اطلاعات زیر را برای سال 2018. در دسترس است محاسبه تی وی خالص صادرات آمریکا برای سال 2018 بر اساس اطلاعات داده شده. همچنین، اگر اقتصاد با مازاد یا کسری معامله می شود، اظهار نظر کنید.

 
 

نمونه ای از ایالات متحده -1.1

راه حل:

صادرات خالص با استفاده از فرمول مندرج در زیر محاسبه می شود

صادرات خالص = صادرات کالا + صادرات خدمات – واردات کالا – واردات خدمات

صادرات خالص فرمول-2.2

  • صادرات خالص = 1،666.7 میلیارد دلار + 864.2 میلیارد دلار – 2،568.8 میلیارد دلار – 587.7 میلیارد دلار
  • صادرات خالص = – 625.6 میلیارد دلار

بنابراین، با توجه به اطلاعات نشان می دهد که ایالات متحده آمریکا در طول سال 2018 کسری تجاری 625.6 میلیارد دلاری داشته است، این امر عمدتا به دلیل بالاتر بودن ارزش واردات کالا است.

تصویر از برآورد تولید ناخالص داخلی اولیه ایالات متحده برای سال 2018 مورد استفاده برای محاسبه

برآورد تولید ناخالص داخلی اولیه از ما -2.3صادرات خالص فرمول-3.2

لینک منبع: www.bea.gov

 

توضیح

فرمول صادرات خالص را می توان با استفاده از مراحل زیر تهیه کرد:

مرحله اول : در مرحله اول، ارزش کالاهای نهایی صادر شده توسط شرکتهای تولیدی کشور را تعیین کنید.

مرحله دوم: در مرحله بعدی، ارزش خدمات ارائه شده توسط شرکتهای مستقر در خدمات به کشورهای خارجی را تعیین کنید. به عنوان مثال، پشتیبانی IT، KPO و غیره.

مرحله سوم: در مرحله بعد، ارزش کالاهای نهایی وارد شده از کشورهای خارجی را تعیین کنید.

مرحله چهارم: در مرحله بعدی، ارزش خدمات کشورهای خارجی را که از بازیکنان داخلی بهره می گیرند، تعیین کنید.

مرحله 5: سرانجام، با افزودن ارزش صادرات کالاها (مرحله 1) و صادرات خدمات (مرحله 2) منهای ارزش واردات کالا (مرحله 3) و واردات خدمات (مرحله 3) می توان فرمول صادرات خالص را بدست آورد. 4) مطابق شکل زیر

صادرات خالص = صادرات کالا + صادرات خدمات – واردات کالا – واردات خدمات

 

ارتباط و استفاده از فرمول صادرات خالص

درک مفهوم صادرات خالص بسیار مهم است زیرا یکی از متغیرهای مهم برای محاسبه تولید ناخالص داخلی (تولید ناخالص داخلی) هر کشور محسوب می شود. همچنین، ارزش صادرات خالص هر ملتی می تواند شاخص برجسته سلامت مالی آن کشور باشد.

اگر صادرات خالص یک کشور منفی باشد، آنگاه به عنوان کسری تجاری شناخته می شود که نشان می دهد واردات کالا و خدمات کشور از کشور خارجی از صادرات آن به آنها بیشتر است. در صورت عدم توانایی پرداخت هزینه واردات خالص خود، ممكن است كشوری را وام دهد كه وام از سایر كشورها وام دهد. در دراز مدت، ممکن است مطلوب نباشد زیرا کشور به یک مصرف کننده خالص تبدیل می شود، که ممکن است آن را مجبور کند برای تأمین بودجه مصرف خالص خود، به دام عمیق تر بدهی بیفتد، به این معنی که بودجه کمتری در اختیار دارد. رشد اقتصادی آینده خود

از طرف دیگر، اگر صادرات خالص یک کشور مثبت باشد، آنگاه به عنوان مازاد تجاری شناخته می شود که نشان می دهد میزان صادرات کالا و خدمات کشور به کشورهای خارجی بیشتر از واردات آن از آنها است. چنین کشورهایی بیش از پتانسیل کافی برای پرداخت هزینه مصرف داخلی خود دارند، اما ممکن است اقتصاد آنها وابسته به صادرات باشد. به این ترتیب، با ایجاد بازار داخلی بزرگی که می تواند اقتصاد کشور را در برابر تأثیر نوسانات نرخ ارز، جنگ تجاری میان ملل یا سایر تحولات فاجعه بار در کشورهای مصرف کننده خود، از خطر صادرات محور کاهش یابد، می توان کاهش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *