شماره و گلوله (Bullets) زدن سر فصل در پاورپوینت

 

در ویدئو کوتاه آموزشی زیر نحوه قرار دادن سر فصل در پاورپوینت را مشاهده می کنید.

دانلود ویدئو آموزشی

در ویدئو کوتاه آموزشی زیر نحوه شماره زدن سر فصل در پاورپوینت را مشاهده می کنید.

دانلود ویدئو آموزشی

 

گلوله یا عدد را به ابتدای متن اضافه کنید

شما می توانید از لیست های حاوی شماره گذاری یا گلوله دلخواه برای کمک به سازماندهی متن خود و نشان دادن یک فرایند متوالی در ارائه پاورپوینت خود استفاده کنید.

 
  1. در زبانه View، در گروه Presentation Views بر روی Normal کلیک کنید.

    روبان را با Normal برجسته کنید

  2. در سمت چپ پنجره پاورپوینت، بر روی یک تصویر کوچک اسلاید کلیک کنید که می خواهید متن را با برچسب یا شماره گذاری سرفصل بزنید.

    گالری عکس سمت چپ با اسلاید انتخاب شده است

  3. در اسلاید، خطوط متن را در جدول حاوی متن که می خواهید گلوله و یا شماره به آن اضافه کنید را انتخاب کنید.

  4. در زبانه Home، در گروه Paragraph، روی Bullets  تصویر دکمه گلوله یا Numbering  کلیک کنید تصویر دکمه .

    متن انتخاب شده با گلوله اعمال شده است

    یادداشت: 

    • برای تغییر تمام خطوط متن، طرح کلی شیء متن را انتخاب کنید و سپس گلوله یا شماره را اعمال کنید.

رنگ و استایل گلوله را تغییر دهید

شما می توانید رنگ، سبک یا اندازه گلوله یا اعداد در ارائه پاورپوینت خود را تغییر دهید و می توانید شماره ای را که می خواهید از آن شروع کنید را تغییر دهید.

  1. برای تغییر یک گلوله یا عدد، نشانگر موس را در ابتدای خط که میخواهید تغییر دهید قرار دهید. برای تغییر چند گلوله یا اعداد، متن را در تمام گلوله یا اعداد که میخواهید تغییر دهید را انتخاب کنید.

  2. روی زبانه Home کلیک کنید، روی فلش کنار دکمه Bullets یا Numbering کلیک کنید، و سپس Bullets and Numbering را کلیک کنید.

    گلوله ها و دکمه های شماره

    نکته:  برای تغییر سریع سبک لیست یا شماره گذاری شده، فقط بر روی سبک مورد نظر خود در فهرست کلیک کنید که وقتی روی فلش کنار Bullets یا Numbering کلیک می کنید ظاهر می شود.

  3. در جعبه Bullets and Numbering (گلوله و شماره گذاری)، در برگه Bulleted (گلوله) یا Numbered (شماره گذاری) شده (بسته به نوع لیستی که با آن کار می کنید)، تغییراتی را که میخواهید ایجاد کنید را انتخاب کنید، مانند:

    • استایل گلوله یا شماره 

    • رنگ

    • اندازه (برای تغییر اندازه یک گلوله یا عدد، بنابراین یک اندازه خاص در رابطه با متن شما است، روی Size (اندازه) کلیک کنید و یک درصد را وارد کنید)

    • شماره شروع (در برگه Numbered، شماره مورد نظر خود را در جعبه Start at وارد کنید)

    • تصاویر (برای استفاده از یک تصویر به عنوان یک گلوله، در زبانه Bulleted، روی Picture (تصویر) کلیک کنید و برای پیدا کردن یک عکس جستجو کنید)

    • نمادها (برای اضافه کردن یک شخصیت از لیست نماد به طور موقت به زبانه Bulleted در زبانه Bulleted، روی Customize (سفارشی) کلیک کنید، یک نماد را کلیک کنید، سپس روی OK کلیک کنید. شما می توانید نماد را به اسلایدهای خود از لیست های استایل اعمال کنید)

    • گرافیک SmartArt (برای تبدیل یک لیست گلوله ای یا شماره ای به گرافیک SmartArt، روی Home > Convert to SmartArt کلیک کنید)

    نکات: 

    • برای تغییر قالب فقط یک یا چند سبک یا گلوله در یک لیست، مانند رنگ یا اندازه، مکان نما را در ابتدای خط که می خواهید قبل از باز کردن جعبه Bullets and Numbering (گلوله و شماره گذاری)، تغییر دهید. تغییرات شما فقط به خطوط انتخاب شده اعمال خواهد شد.

    • برای تنظیم تراز کردن اقلام در یک لیست، به چگونگی افزایش یا کاهش فضای بین یک گلوله یا شماره و متن در یک خط در این مقاله توجه کنید.

سبک های سفارشی را به چند اسلاید اعمال کنید

بهترین روش برای اعمال سبک های لیست سفارشی به تمام اسلایدها در ارائه شما این است که اسلاید را تغییر دهید. هر سفارشی سازی لیستی که به اسلاید اصلی انجام می دهید، ذخیره شده و به تمامی اسلایدها اعمال می شود. شما همچنین می توانید یک یا چند پوسته اسلاید را که شامل سبک های لیست سفارشی شما هستند را ویرایش و یا ایجاد کنید و این طرح ها را به نمایش خود اضافه کنید هر کجا که بخواهید از سبک های لیست خود استفاده کنید.

فهرست محدودیت ها در پاورپوینت

چند چیز وجود دارد که نمی توانید با لیست هایی در پاورپوینت انجام دهید که می توانید در سایر برنامه های Office مانند Word استفاده کنید. به عنوان مثال، PowerPoint از موارد زیر پشتیبانی نمی کند:

  • لیست شماره های دهدهی (1.1، 1.2، و غیره).

  • تعریف فرمت های شماره های جدید (شما باید از مجموعه پیش فرض سبک هایی که در زبانه Numbered در جعبه Bullets و Numbering ارائه شده است را انتخاب کنید).

  • قالب بندی bold، کج (italic)، و یا زیر خط کش (underline) را به گلوله یا اعداد اضافه کنید (هر قالب بندی به کل خط یا لیست انتخاب شده اعمال می شود).

  • Nested lists (شما می توانید Tab را فشار دهید یا روی Level Increase List Level کلیک کنید دکمه باز شدن را افزایش دهید تا اثر مشابهی ایجاد کنید، اما یک Bullet یا Style Number جدید به طور خودکار توسط PowerPoint تنظیم نمی شود).

سوالات متداول

چرا من تنها یک گلوله را می بینم، مهم نیست که چند خط اضافه کنم؟

برای اطمینان از اینکه bullets یا numbers را در جعبه متن (Text box) بگذارید، و نه جعبه عنوان (Title box)، بررسی کنید. در جعبه متن ، هر بار که دکمه Enter را وارد میکنید شماره یا گلوله را دریافت میکنید. اگر Ctrl + Enter را فشار دهید، خطوط اضافی بدون گلوله دریافت خواهید کرد.

تصویر جعبه عنوان خالی و جعبه متن خالی برای نشان دادن جایی که گلوله ها کار خواهند کرد.

در کادر Title (عنوان)، انتظار می رود یک عنوان منفرد یا عنوانی به صورت یک خط باشد. شما می توانید از اعداد یا گلوله (bullets) استفاده کنید، اما همه خطوط متن را به عنوان یک خط به کار می برد و در نتیجه یک گلوله یا شماره برای آن ایجاد می گردد.

 
چگونه می توانم هربار که یک خط اضافه کنم گلوله گذاری را متوقف کنم؟

برای متوقف ساختن گلوله یا اعداد و بازگشت به متن، گلوله ها  تصویر دکمه گلوله یا شماره گذاری را  تصویر دکمه دوباره کلیک کنید تا آن را خاموش کنید.

شما همچنین می توانید Enter را فشار دهید و سپس Backspace را فشار دهید تا bullet یا شماره را پاک کنید. سپس شما می توانید شروع به اضافه کردن متن، و یا وارد کنید برای اضافه کردن خطوط خالی اضافی کنید.

 
چطور می توانم یک bullet (متن گلوله دار) چند سطحی را ایجاد کنم؟

برای ایجاد لیست تند (تابع) در یک لیست، مکان را در ابتدای خط که میخواهید به عقب برگردانید، قرار دهید و سپس در زبانه Home ، در گروه Paragraph، روی Level Increase List Level کلیک کنید.

سطح لیست کاهش و افزایش لیست دکمه های سطح

1 . Decrease List Level (کاهش سطح لیست) 

2 . Increase List Level (سطح لیست را افزایش دهید) 

برای حرکت متن به سطح پایین تند در لیست، مکان را در ابتدای خط قرار دهید، و سپس در زبانه Home، در گروه Paragraph، روی Decrease List Level (کاهش سطح فهرست) کلیک کنید.

 
چگونه می توان فضای بین گلوله یا شماره و متن را در یک خط افزایش یا کاهش داد؟

برای افزایش یا کاهش فضای بین گلوله یا شماره و متن در یک خط، مکان نما را در ابتدای خط متن قرار دهید. برای مشاهده خط کش، در زبانه View، در گروه Show، روی کادر Ruler کلیک کنید تا تیک آن زده شود. در خط کش، روی hanging indent کلیک کنید (همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است) و برای تغییر فاصله بین گلوله یا شماره و متن مربوطه آن را بکشید.

سه نشانگر متفاوت وجود دارد که در خط حروف نمایش داده می شوند.

نشانگرهای عقب

1 . first line indent – نشان دهنده موقعیت شخصیت گلوله یا عدد واقعی است. اگر پاراگراف علامت گذاری نشود، این نشان دهنده موقعیت خط اول متن است.

2 . left indent – هر دو خط اول و خطوط عقب را تنظیم می کند و فاصله نسبی آنها را حفظ می کند.

3 . hanging indent – موقعیت خطوط واقعی متن را نشان می دهد. اگر پاراگراف نمیباشد، این نشانگر موقعیت خط دوم (و خطوط بعدی) متن است.

 
چگونه گلوله های پیش فرض را به یک نماد دیگر تغییر دهم؟

برای تغییر گلوله های پیش فرض در PowerPoint روی رایانه ویندوز خود، این مراحل را دنبال کنید.

  1. در زبانه View، روی Slide Master کلیک کنید.

    دکمه Master اسلاید روی روبان در پاورپوینت را نشان می دهد

  2. Master slide را انتخاب کنید (اولین، اسلاید بزرگتر در پنل تصویر بند انگشتی).

    اسلاید اصلی را از پانل تصویر بند انگشتی انتخاب کنید

  3. روی زبانه Home کلیک کنید.

  4. یک یا چند bulleted خطی در نمونه ها را انتخاب کنید.

  5. روی دکمه پایین روی دکمه Bullet کلیک کنید و سبک مورد نظر برای پیشفرض را انتخاب کنید.

    تنظیم گلوله پیش فرض برای تمام سطوح

  6. اگر bullets مختلفی برای خطوط مختلف دارید، مجدداً همین کار را تکرار کنید.

  7. هنگامی که بروزرسانی سبک های گلوله به اتمام یرسد، روی زبانه Slide Master کلیک کنید و سپس روی Close Master View کلیک کنید. 

ایجاد گلوله های متن (text bullets)

ساده ترین راه برای قرار دادن گلوله های متنی در یک اسلاید این است که یک طرح را انتخاب کنید که حاوی متغیرهایی برای آنها باشد. اما اگر قبلا از طرح دیگری استفاده کرده باشید، می توانید گلوله های متنی را در یک جعبه متن قرار دهید. این مقاله هر دو راه را پوشش می دهد: استفاده از یک طرح اسلاید با متغیرهای متن با فرمت گلوله ای ، یا با قرار دادن یک جعبه متن و قالب بندی متن به عنوان قالب گلوله دار.

از یک طرح اسلاید با متغیرهای متن که به عنوان گلوله دار هستند استفاده کنید

  1. در برگه Home، روی Layout (طرح بندی) کلیک کنید.

طرح اسلاید را تغییر دهید 

  1. یکی از طرح های اسلاید زیر را که متغیرهای متن را به عنوان bullets گلوله دار قالب بندی کرده اید، انتخاب کنید:

    • Title and Content (عنوان و محتوا)

    • Two Content (دو محتوا)

    • Comparison (مقایسه)

    • Content with Caption (محتوا با عنوان)

  2. روی Change Layout (تغییر طرح) کلیک کنید.

  3. در داخل حفره حاوی Click to add text کلیک کنید (برای اضافه کردن متن کلیک کنید) و متن خود را وارد کنید.

متن را به حفره یا سوراخ اضافه کنید

یک جعبه متن را وارد کنید و متن را به فرمت bullets گلوله دار در بیاورید

  1. با استفاده از هر طرح اسلاید (slide layout)، در زبانه Insert، بر روی Text Box (جعبه متن) را کلیک کنید.

    متن جاروبرقی را برجسته کرده و خود را تایپ کنید

  2. با کلیک بر روی Click to add text (اضافه کردن متن)، در زبانه Home، گلوله یا شماره گذاری را کلیک کنید تا یک علامت یا bullet عددی را انتخاب کنید.

    متن را به گلوله تغییر دهید

 

دانلود ویدئو آموزشی

 

قرار دادن سر فصل در پاورپوینت، پاورپوینت برای دفتر 365  پاورپوینت 2019  پاورپوینت 2016  پاورپوینت 2013  پاورپوینت 2010 پاورپوینت 2007  پاورپوینت آنلاین  کمتر 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *