استفاده از تابع IRR در اکسل برای محاسبه نرخ بازده + حل مثال

 

از تابع IRR در اکسل برای محاسبه نرخ بازده داخلی پروژه استفاده کنید. نرخ بازده داخلی نرخ تخفیف است که ارزش فعلی خالص را برابر صفر می کند.

 

دانلود فایل اکسل این آموزش irr

 

مثال ساده IRR 

به عنوان مثال، پروژه A نیاز به سرمایه گذاری اولیه 100 دلار (سلول B5) دارد.

1. ما انتظار داریم سود یک دلار در پایان دوره اول، سود 0 دلار در پایان دوره دوم و سود با 152.09 دلار در پایان دوره سوم باشد.

توجه: نرخ تخفیف برابر با 10٪ است. این میزان بازده بهترین سرمایه گذاری جایگزین است. به عنوان مثال، شما همچنین می توانید پول خود را در حساب پس انداز با نرخ بهره 10٪ قرار دهید.

2. برای درستی ارزش فعلی خالص یک پروژه در اکسل، از تابع NPV برای محاسبه ارزش فعلی یک سری جریان های نقدی آینده و تفریق اولیه سرمایه استفاده کنید.

توضیح: یک ارزش فعلی خالص مثبت نشان می دهد که نرخ بازده پروژه بیش از میزان تخفیف است. به عبارت دیگر، بهتر است پول خود را در پروژه A سرمایه گذاری کنید تا پول خود را در یک حساب پس انداز با نرخ بهره 10٪ قرار دهید.

3. تابع IRR زیر نرخ بازده داخلی پروژه A را محاسبه می کند.

4. نرخ بازده داخلی نرخ تخفیف است که ارزش فعلی خالص را برابر با صفر می کند. به وضوح این را می بینید، میزان تخفیف 10٪ در سلول B2 را با 15٪ جایگزین کنید.

توضیح: ارزش خالص فعلی 0 نشان می دهد که پروژه نرخ بهره را به میزان نرخ بهره ایجاد می کند. به عبارت دیگر، هر دو گزینه، سرمایه گذاری پول خود را در پروژه A و یا قرار دادن پول خود را در یک حساب پس انداز با تابع بالا با نرخ بهره 15٪، بازده برابر است.

5. ما می توانیم این را بررسی کنیم. فرض کنید شما 100 دلار را در یک بانک قرار داده اید. سرمایه گذاری شما چقدر پس از 3 سال با نرخ بهره سالانه 15٪ ارزش دارد؟ پاسخ 152.09 دلار است.

نتیجه گیری: شما می توانید تابع پروژه را به یک حساب پس انداز با نرخ بهره برابر IRR مقایسه کنید.

ارزشهای فعلی

به عنوان مثال، پروژه B نیازمند سرمایه اولیه 100 دلار (سلول B5) است. ما انتظار داریم سود 25 دلار در پایان دوره اول، سود 50 دلار در پایان دوره دوم و سود 152.09 دلار در پایان دوره سوم باشد.

1. تابع زیر IRR نرخ بازده داخلی پروژه B را محاسبه می کند.

2. بازده داخلی نرخ بازده نرخ تنزیل است که ارزش خالص فعلی برابر با صفر است. به وضوح این را می بینید، نرخ تخفیف 15٪ در سلول B2 با 39٪ جایگزین می شود.

توضیح: ارزش خالص فعلی 0 نشان می دهد که پروژه نرخ بهره را به میزان نرخ بهره ایجاد می کند. به عبارت دیگر، هر دو گزینه، سرمایه گذاری پول خود را در پروژه B و یا قرار دادن پول خود را در حساب پس انداز با تابع بالا با نرخ بهره 39٪، بازده برابر است.

3. ما می توانیم این را بررسی کنیم. ابتدا ارزش فعلی (pv) هر جریان نقدی را محاسبه می کنیم. بعد، این ارزش ها را جمع می کنیم.

توضیح: به جای سرمایه گذاری 100 دلار در پروژه B، شما همچنین می توانید 17.95 دلار در یک حساب پس انداز برای 1 سال، 25.77 دلار در حساب پس انداز برای 2 سال و 56.28 دلار در حساب پس انداز برای سه سال، با نرخ بهره سالانه برابر IRR (39٪).

قانون IRR

قانون IRR بیان می کند که اگر IRR بیشتر از میزان مورد نیاز باشد، باید پروژه را بپذیرید. مقادیر IRR اغلب برای مقایسه سرمایه گذاری استفاده می شود.

1. تابع زیر IRR نرخ بازده داخلی پروژه X را محاسبه می کند.

نتيجه گيري: اگر نرخ بازده مورد نياز 15٪ باشد، شما بايد اين پروژه را بپذيريد زيرا IRR اين پروژه برابر 29٪ است.

2. تابع زیر IRR نرخ بازده داخلی پروژه Y را محاسبه می کند.

نتیجه گیری: به طور کلی، IRR بالاتر نشان دهنده سرمایه گذاری بهتر است. بنابراین، پروژه Y سرمایه گذاری بهتر از پروژه X است.

3. تابع IRR زیر نرخ داخلی بازده پروژه Z را محاسبه می کند.

نتیجه گیری: IRR بالاتر همیشه بهتر نیست. پروژه Z دارای IRR بالاتر از پروژه Y است اما جریان نقدی بسیار پایین تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *