انتقال (چرخش) داده ها از ردیف به ستون و یا بالعکس در اکسل

 

انتقال (چرخش) داده ها از ردیف به ستون و یا بالعکس

 
 
 

دانلود فایل اکسل آموزشی فرمول انتقال (چرخش) داده ها ازستون به ردیف (تابع Transpose)

 

با استفاده از ویژگی تابع Transpose در اکسل شما می توانید به سرعت داده ها را از ستون به ردیف یا برعکس تغییر دهید. برای به کار بردن تابع ترنسپوز در این آموزش از سه روش استفاده شده است که در ویدئو آموزشی هر سه روش به طور کامل نشان داده شده است.

به عنوان مثال، اگر داده های شما شبیه شکل زیر باشد، جای ردیف ها با ستون ها عوض خواهند شد:

نکته: اگر اطلاعات شما در یک جدول اکسل باشد، ویژگی انتقال در دسترس نخواهد بود. ابتدا می توانید جدول را به یک محدوده تبدیل کنید یا می توانید از تابع TRANSPOSE برای چرخش ردیف ها و ستون ها استفاده کنید.

در اینجا چگونگی انجام این کار توضیح داده شده است:

 

  1. ابتدا داده هایی که می خواهید، جای ردیف ها را با ستون ها عوض کنید را انتخاب کنید، و سپس Ctrl + C را فشار دهید (یا راست کلیک کنید و Copy را بزنید).

    توجه:  اطمینان حاصل کنید که داده ها را برای انجام این کار کپی کنید، زیرا استفاده از دستور Cut یا Ctrl + X کار نخواهد کرد.

  2. یک مکان جدید را در صفحه انتخاب کنید و سپس مجدداً راست کلیک کنید.  در نهایت Transpose را انتخاب کنید تصویر دکمه جابجایی .

    منوی Options گزینه Paste

  3. پس از چرخاندن داده ها، می توانید جدول اصلی را حذف کنید و داده ها در جدول جدید باقی خواهند ماند.

 

روش دوم برای چرخاندن داده ها استفاده از تابع Transpose به صورت آرایه می باشد. در این روش فرمت سلول ها منتقل نمی گردد. این روش به این صورت می باشد که ابتدا در یکی از سلول ها تابع Transpose را فراخوانی می کنیم و قسمتی از سلول هایی که می خواهیم بچرخانیم را به عنوان آرایه به تابع معرفی می کنیم، سپس سلولی که تابع در آن قرار دارد را به همراه تعداد مناسب از ردیف ها و ستون ها انتخاب کرده و کلید F2 را می زنیم.  و در نهایت برای تبدیل شدن این مجموعه از سلول ها به آرایه کلید های Ctrl+Alt+Enter را با هم می زنیم تا آرایه ایجاد گردد.

 

روش سوم با روش اول فرق چندانی ندارد فقط در انتها در پنجره Paste Special تیک گزینه Transpose را بزنید و بر روی OK کلیک کنید.

 

نکاتی برای انتقال اطلاعات شما

  • اگر اطلاعات شما شامل فرمولها باشد، اکسل به طور خودکار آنها را به روز می کند تا با قرار دادن جدید مطابقت داشته باشد.

  • اگر می خواهید داده های خود را از قبل مرتب کنید تا از زوایای مختلف آن را مشاهده کنید، در نظر بگیرید که یک PivotTable را ایجاد کنید تا بتوانید اطلاعات خود را با کشیدن زمینه ها از منطقه ردیف به قسمت ستون ها (یا برعکس) در لیست فیلد PivotTable بچرخانید.

 

تبدیل چند سطر به چند ستون در اکسل

جابجایی سطر در اکسل

تبدیل سطر به ستون در اکسل

ماکرو تبدیل ستون به سطر

درج داده های چند ستون در چند ردیف در اکسل

تبدیل جدول افقی به عمودی در اکسل

row to column در اکسل

 

یک دیدگاه

  1. سلام
    وای دمت گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *