فرمول سرعت پول چیست؟ + مثال اکسل

 

فرمول سرعت پول چیست؟

سرعت پول را می توان به عنوان سرعت گردش پول در یک اقتصاد تعریف کرد. به زبان ساده می توان سرعت پول را به عنوان سرعتی که پول در یک اقتصاد برای خرید کالاها و خدمات صرف می شود توصیف کرد. ریال، دلار، یورو یا هر ارز دیگری است که برای خرید این کالاها و خدمات هزینه شده است. درآمد کسب شده توسط یک فرد، آنها را قادر می سازد تا آزادتر خرید کنند که تمایل به افزایش سرعت پول دارد.

سرعت پول به ما می گوید که مردم چگونه پول نقد را نگه می دارند یا آن را خرج می کنند. اگر ترس از دست دادن شغل وجود داشته باشد، فرد به کندی هزینه خواهد کرد. از طرف دیگر، اگر شخصی احساس کند که پول کافی دارد، پس از آن تمایل دارد که سریعتر آن را خرج کند. اقتصادی که حرکت سریعتر در پول را نشان می دهد می تواند یک اقتصاد سالم تلقی شود. اگر معاملات پولی که در یک اقتصاد انجام می شود افزایش یابد، اقتصاد گسترش می یابد. با این حال، افزایش سرعت منجر به تورم بالاتر می شود و تورم پایین باعث کاهش سرعت پول می شود. سرعت پول هرگز ثابت نیست.

 

سرعت پول چگونه محاسبه می شود؟

تغییر سرعت پول عمدتا به دو دلیل انجام می شود:

  1. تغییر در تولید ناخالص داخلی اقتصاد
  2. تغییر در عرضه پول.

سرعت پول به شرح زیر محاسبه می شود:

VM = PQ / M

جایی که،

  •  VM سرعت پول است
  • PQ نشان دهنده تولید ناخالص داخلی و
  • M پول عرضه شده است.

بنابراین، سرعت بخشیدن به پول صرفاً با تقسیم عرضه پول با تولید ناخالص داخلی اقتصاد محاسبه می شود.

برخی از عوامل مؤثر بر سرعت پول عبارتند از: ارزش پول، حجم تجارت، فرکانس تعداد معاملات و شرایط تسهیلات اعتباری تجارت در میان افراد.

 

نمونه هایی از فرمول سرعت پول (با مثال اکسل)

بیایید مثالی بزنیم تا محاسبه سرعت فرمول پول را به شیوه ای بهتر درک کنیم.

 
 
 

ما در بخش فوق نظریه و تعریف اساسی سرعت پول را بررسی کرده ایم. بگذارید با مطالعه چند مثال، کار سرعت پول را درک کنیم.

فرمول سرعت پول – مثال شماره 1

بگذارید یک اقتصاد کوچک را متشکل از دو فرد به نام های جک و جیم بدانیم و فرض کنیم که تمام معاملات انجام شده در این اقتصاد فقط بین آنها است. جک با او 200 دلار است. بگذارید سرعت پول را براساس معاملات انجام شده بین این دو شخص محاسبه کنیم

فرمول سرعت پول 2.1

راه حل:

فرض می کنیم که جک قلم می فروشد و جیم مداد می فروشد. در روز اول، جک تصمیم به خرید مداد از جیم به ارزش 200 دلار گرفت این اولین معامله ای است که بین آنها صورت می گیرد. در روز 2، جیم تصمیم می گیرد قلم هایی از جک به ارزش 200 دلار بخرد. این دومین معامله ای است که بین آنها صورت می گیرد.

کل تولید ناخالص داخلی در هر ماه به عنوان محاسبه می شود

محاسبه تولید ناخالص داخلی کل در یک ماه-1.2

  • تولید ناخالص داخلی کل در یک ماه = 200 دلار + 200 دلار
  • تولید ناخالص داخلی کل در یک ماه = 400 دلار

کل تولید ناخالص داخلی در سال به عنوان محاسبه می شود

محاسبه تولید ناخالص داخلی کل در سال 1.3

  • کل تولید ناخالص داخلی در سال = کل تولید ناخالص داخلی در یک ماه * 12
  • کل تولید ناخالص داخلی در سال = 400 دلار * 12
  • تولید ناخالص داخلی کل در سال = 4800 دلار

سرعت پول با استفاده از فرمول مندرج در زیر محاسبه می شود

VM = PQ / M

فرمول سرعت سرعت 1.4

 برای جک

  • سرعت پول = 4،800 دلار / 200 دلار
  • سرعت پول = 24

 برای جیم

  • سرعت پول = 4،800 دلار / 200 دلار
  • سرعت پول = 24

همانطور که در بالا مشاهده شد، کل تولید ناخالص داخلی این اقتصاد در این ماه 400 دلار بوده است. همان نوع معاملات در طول سال اتفاق می افتد که تولید ناخالص داخلی را به 4800 دلار و سرعت پول برای سال به 24 می رساند.

فرمول سرعت پول – مثال شماره 2

در زیر داده های کشور X از سال 2005 تا 2015 همراه با عرضه پول و تولید ناخالص داخلی است. سرعت اطلاعات را با توجه به اطلاعات داده شده محاسبه كنيد.

داده کشور X -2.1

راه حل:

سرعت پول با استفاده از فرمول مندرج در زیر محاسبه می شود

VM = PQ / M

فرمول سرعت سرعت 2.2
برای سال 2005

  • سرعت پول = 2000/100
  • سرعت پول =  20

به همین ترتیب، سرعت پول را می توان برای سالهای باقیمانده نیز محاسبه کرد. نمایش گرافیکی موارد فوق در زیر نشان داده شده است –

فرمول سرعت 2.3

ما می بینیم که سرعت پول پس از سال 2008 افزایش یافته و در سال 2011 به طرز چشمگیری کاهش یافته است. سرعت پول در سال 2009 و 2010 افزایش یافته است که نشانگر تعداد معاملات بیشتر پول بین افراد در این دوره است. همچنین اظهار می دارد در دوره ای که سرعت پول افزایش تورم زیاد بوده و معاملات بین افراد مکرر بوده است. وقتی پول به سرعت خرج می شود، سرعت افزایش می یابد. به همین ترتیب، مردم همچنین پول را به عنوان پس انداز آینده می پردازند که به آن پول بیکار گفته می شود. اگر پول ذخیره شده بیکار باشد یا اگر مردم پول نقد نگه داشته شده و پول خود را خرج نکنید، سرعت پول کاهش می یابد.

لطفا توجه داشته باشید که کاهش سرعت پول نشانه نگرانی نیست. رشد بالاتر عرضه پول در مقایسه با رشد در اقتصاد نشانگر رشد تورم است.

فرمول سرعت پول – مثال شماره 3

یک کشاورز، پزشک و بقال فروشی را در یک اقتصاد در نظر بگیرید و هر سه معاملات بین خودشان به ارزش 500 دلار انجام می دهند. سرعت اطلاعات را با توجه به اطلاعات داده شده محاسبه كنيد.

فرمول سرعت 3.1

راه حل:

سرعت پول با استفاده از فرمول مندرج در زیر محاسبه می شود

VM = PQ / M

فرمول سرعت سرعت 3.2

برای کشاورز

  • سرعت پول = 1500 دلار / 500 دلار
  • سرعت پول = 3

به همین ترتیب، سرعت پول را می توان برای بقال و دکتر محاسبه کرد.

ما یک سرعت ساده پول را بین یک کشاورز، پزشک و بقالی محاسبه کرده ایم که جریان و حرکت پول بین افراد را تعیین می کند. ما مشاهده کردیم که 1500 دلار دست در طول سال تغییر کرده است حتی اگر در مرحله اولیه فقط 500 دلار وجود داشته باشد. دلیل این امر آن بود که هر دلار برای کالاها و خدمات جدید هزینه می شد.

 

ارتباط و استفاده از سرعت پول

سرعت پول به اقتصاددانان کمک می کند تا با مطالعه و تحلیل میزان افزایش یا کاهش سرعت پول، نرخ تورم را تعیین کنند. به طور کلی، سرعت پول در جهت کاهش مالیات است. این بدان معنی است که سرعت پول بالاتر از نرخ مالیات پایین تر است.

سرعت پول را هم با تقاضای پول و هم با مقدار عرضه پول می توان تعیین کرد. در یک اقتصاد در حال توسعه، معاملات سریعتر انجام می شود و این نیاز به پول بیشتری برای تحقق این معاملات را می طلبد. در این حالت، رشد عرضه در پول برای مطابقت با رشد درآمد مطلوب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *