کاربرد توابع INDEX و MATCH در اکسل

 

از توابع INDEX و MATCH در اکسل استفاده کنید و تبدیل به یک کارشناس حرفه ای اکسل شوید. به جای استفاده از VLOOKUP ، از توابع INDEX و MATCH استفاده کنید. برای انجام جستجوی پیشرفته، به INDEX و MATCH نیاز دارید.

 

دانلود فایل اکسل این آموزش index-match

 

تابع Match

تابع MATCH در اکسل مقدار موقعیت یک محدوده داده شده را باز می گرداند. به عنوان مثال، تابع MATCH مقدار 53 را در محدوده B3:B9 را جستجو می کند.

توضیح: 53 (اولین آرگومان) در موقعیت 5 در محدوده B3:B9 (آرگومان دوم) یافت شد. در این مثال، ما از تابع MATCH برای بازگشت یک مطابقت دقیق استفاده میکنیم، بنابراین ما عدد سوم را 0 قرار می دهیم.

تابع INDEX 

تابع INDEX در زیر یک مقدار خاص را در یک محدوده یک بعدی نشان می دهد.

توضیح: تابع INDEX مقدار مربوط به موقعیت 5 (آرگومان دوم) را در محدوده E3:E9 (آرگومان اول) باز می گرداند.

Index و Match

مقدار 5 را در تابع INDEX (مثال قبلی را ببینید) با تابع MATCH (نگاه کنید به مثال اول) برای جستجو حقوق و دستمزد ID 53 جایگزین کنید.

توضیح: تابع MATCH موقعیت 5 را باز می گرداند. تابع INDEX با توجه به موقعیت 5 مقدار 58,339$ را باز می گرداند. این ترکیبی کامل است. اگر دوست دارید، می توانید از تابع VLOOKUP نیز استفاده کنید. با این حال، شما نیاز خیلی زیادی به توابع INDEX و MATCH برای انجام جستجوی پیشرفته خواهید داشت، همانطور که بعدا خواهیم دید.

lookup دو طرفه

تابع INDEX همچنین می تواند یک مقدار خاص را در یک محدوده دو بعدی بازگرداند. برای مثال، از INDEX و تابع MATCH در اکسل برای انجام lookup دو طرفه استفاده کنید.

lookup حساس به بزرگی و کوچکی حروف

به طور پیش فرض، تابع VLOOKUP یک جستجوی حساس به بزرگی و کوچکی حروف را انجام می دهد. با این حال، شما می توانید از تابع INDEX، MATCH و EXACT در اکسل نیز برای انجام یک جستجوی حساس به بزرگی و کوچکی حروف استفاده کنید.

توجه: فرمول به درستی حقوق میا رید، و نه میا کلارک را باز می گرداند.

lookup سمت چپ 

تابع VLOOKUP تنها به سمت راست نگاه می کند. بدون نگرانی، شما می توانید تابع INDEX و MATCH را در اکسل برای انجام یک جستجوی چپ استفاده کنید.

توجه: زمانی که این فرمول را به پایین بکشیم، مرجع مطلق ($E$4$:E$7 و $G$4$:G$7) ثابت باقی می ماند، در حالی که مرجع نسبی (A2) به A3، A4، A5 و … تغییر می کند.

lookup دو ستونی 

آیا می خواهید یک ارزش را بر اساس معیارهای مختلف جستجو کنید؟ با استفاده از تابع INDEX و MATCH در اکسل برای انجام جستجوی دو ستونی اقدام کنید.

توجه داشته باشید: فرمول آرایه بالا به دنبال حقوق جیمز کلارک، نه جیمز اسمیت و نه جیمز اندرسون است.

پیدا کردن نزدیکترین مطابقت

برای پیدا کردن نزدیکترین مطابقت با یک مقدار هدف در یک ستون داده، از تابع INDEX، MATCH، ABS و MIN در اکسل استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *