8 نکته برای ارائه مؤثر یک مطلب

8 نکته برای ارائه های مؤثر

8 نکته برای ارائه مؤثر |  نکات سریع و آموزش برای ارائه های خود

سخنرانی در مقابل مخاطبان خود برای توضیح یک پروژه ، یک ایده یا یک پایان نامه کار ساده ای نیست ، اما نباید این یک تجربه بد هم باشد. با استفاده از این نکات ، یاد می گیرید که چگونه یک نمایش خوب را در پاورپوینت یا Google Slides ارائه دهید ، آن را پویاتر و جذاب تر کنید و توجه مخاطبان خود را جلب کنید. 

محتوا

  1. خلاصه سازی ساختار اطلاعات خود 
  2. با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید
  3. متن را تنظیم کنید
  4. رنگ متناسب با موضوع را انتخاب کنید
  5. برای نمایش داده های عددی از نمودارها استفاده کنید
  6. جدول زمانی را در ارائه خود بگنجانید
  7. تصاویر مربوطه را برای ارائه خود انتخاب کنید
  8. ارائه خود را متحرک کنید

خلاصه سازی ساختار اطلاعات خود 

ارائه فقط یک کمک بصری است که گفتار شما را تکمیل می کند ، بنابراین نیازی نیست که کل گفتگوی خود را روی اسلایدها بنویسید. این احتمال وجود دارد که هیچ کس آن را نخواند و در واقع ، از جمله متن زیاد برای مخاطبان شما جذابیتی ندارد. بهترین شرط شما این است که تا حد ممکن آنرا ساده کنید. 

برای خلاصه کردن متن ، می توانید فقط از مفاهیم یا کلمات کلیدی استفاده کنید و از لیست ها برای نمایش آنها استفاده کنید. 

متن خود را تا حد امکان کوتاه کنید
متن خود را تا حد امکان کوتاه کنید

با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید

مخاطبان خود را بشناسید و ارائه را با آنها تطبیق دهید. برای هر مناسبت سعی کنید از لحن مناسب استفاده کنید. به عنوان مثال ، اگر از یک ارائه برای دفاع از پایان نامه خود استفاده می کنید ، لحن رسمی را انتخاب کنید. از طرف دیگر ، اگر می خواهید پروژه خود را به همکلاسی های خود نشان دهید ، یک رویکرد پویا و خنده دار می تواند بهتر باشد. 

شما می توانید تکنیک های روایت مانند داستان پردازی را امتحان کنید ، که می تواند به شما در توضیح پروژه خود با گفتن داستانهایی که مخاطب شما با آنها ارتباط دارد کمک کند. 

لحن مناسب مخاطبان خود را انتخاب کنید
لحن مناسب مخاطبان خود را انتخاب کنید

متن را تنظیم کنید

قبلاً اشاره کردیم که شما نباید متن زیادی وارد کنید. با این وجود ، هنوز هم باید در یک نگاه خوانا باشد ، بنابراین توصیه می کنیم از اندازه های فونت بزرگتر استفاده کنید. 

از قلم هایی استفاده کنید که متناسب با موضوع شما باشد. به عنوان مثال ، اگر شما برای جذب سرمایه گذاران جدید یک عرشه زمین تهیه می کنید ، از یک تایپوگرافی رسمی استفاده کنید. از طرف دیگر ، اگر ارائه شما برای بچه ها است ، به دنبال بازی های جذاب تر باشید.  

سعی کنید بیش از سه فونت مختلف استفاده نکنید. به یاد داشته باشید که تایپوگرافی های sans-serif برای نمایشگرها مناسب تر هستند. اگر شما نیاز به استفاده از یک فونت سریف دارید ، سعی کنید فقط در مواقعی که نیاز به نمایش تضاد قابل توجه در یک نمایش داشته باشید ، از آن استفاده کنید.   

متن را متناسب با آن قالب بندی کنید
متن را متناسب با آن قالب بندی کنید

رنگ متناسب با موضوع را انتخاب کنید

همانطور که در مورد تایپوگرافی نیز وجود دارد ، رنگ ها باید با موضوع ، لحن و مخاطب شما مطابقت داشته باشند. در حقیقت ، هر رنگ مفاهیم یا احساسات مختلفی را منتقل می کند. پالت های رنگی زیادی را که قبلاً توسط افراد دیگر ایجاد شده است ، به صورت آنلاین پیدا خواهید کرد ، بنابراین این موارد می توانند برای شما مفید باشند. 

رنگها همچنین به شما در مرتب سازی مطالب کمک می کنند و پیام خود را جذاب تر و هماهنگ تر می کنند. 

رنگ ها را به موضوع تطبیق دهید
رنگ ها را به موضوع تطبیق دهید

برای نمایش داده های عددی از نمودارها استفاده کنید

اگر می خواهید داده های عددی را نشان دهید ، بهتر است از نمودار استفاده کنید. باز هم ، ما توصیه می کنیم برای تمایز و مقایسه داده ها از رنگها استفاده کنید. 

اندازه معقولی را انتخاب کنید که به مخاطب شما اجازه دهد همه چیز را بدون نیاز به کلید یا متن توصیفی درک کند. نمودارهای مختلف زیادی وجود دارد: نمودارهای خط ، نمودارهای ستونی ، نمودارهای نوار ، نمودارهای منطقه ، نمودارهای پای … 

نمودارها و نمودارها را درج کنید
نمودارها و نمودارها را درج کنید

جدول زمانی را در ارائه خود بگنجانید

یکی دیگر از ابزارهای مهم هنگام ارائه پروژه شما استفاده از جدول زمانی است – اینفوگرافیک ها برای نمایش داده ها در یک بازه زمانی خاص. 

در طی سخنرانی ، این عناصر گرافیکی می توانند به شما کمک کنند نمایانگر تکامل ایده ، محصول خود یا مراحل برنامه ریزی مختلف باشید. 

جدول زمانی مفید است
جدول زمانی مفید است

تصاویر مربوطه را برای ارائه خود انتخاب کنید

انتخاب تصاویر مناسب برای ارائه شما بسیار مهم است. ما معمولاً می گوییم که یک تصویر هزار کلمه ارزش دارد و درست است که تصاویر به شما در تقویت مفاهیم کمک می کنند و موثرترین ابزاری برای تأثیرگذاری بر مخاطبان شما هستند. 

اطمینان حاصل کنید که تمام تصاویری که در آن قرار دارید دارای یک سبک مشترک هستند. سعی کنید تصاویر با کیفیت و با اندازه معقول پیدا کنید ، و مواردی را که در صفحه نمایش pixel شده به نظر می رسند دور کنید. خلاق باشید و به طور معمول مرتب نشوید – از استفاده از همان تصاویر استفاده شده توسط همه افراد خودداری کنید و به اصالت توجه کنید. شما می توانید پایگاه داده های تصویر رایگان مانند Freepik را مرور کنید ، که شامل هزاران تصویر با کیفیت است که می توانید برای انتقال امتیازات خود استفاده کنید. 

تصاویر انتقال زیادی دارند
تصاویر انتقال زیادی دارند

ارائه خود را متحرک کنید

انیمیشن ها می توانند قسمت های مختلف متن شما را در زمان های مختلف روی صفحه نمایان کنند ، بنابراین می توانید هنگام سازماندهی ایده های خود از این موضوع به نفع خود استفاده کنید. 

علاوه بر این ، اضافه کردن انتقال بین اسلایدها ، سخنرانی شما را پویاتر می کند ، نکات اصلی صحبت کردن شما را برجسته می کند و توجه مخاطبان خود را جلب می کند. اطمینان حاصل کنید که از انیمیشن های ساده استفاده می کنید و سعی کنید آنها را به هر اسلاید اضافه نکنید ، در غیر این صورت نتیجه مخالف خواهید گرفت audience مخاطبان شما از آنها خسته می شوند. به عنوان مثال ، برای مقایسه دو قطعه اطلاعات مربوطه یا ارائه یک محصول کاملا جدید ، برخی از جلوه های خوب شما می توانید Float In ، Appear یا Zoom باشید.  

انیمیشن ها ارائه پویاتر می کنند
انیمیشن ها ارائه پویاتر می کنند

سرانجام ، باید به یاد داشته باشید که هیچ یک از اینها کار نمی کنند مگر اینکه به پیام خود ایمان داشته باشید. این مهمترین چیز برای دستیابی به موفقیت و ایده های شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *