پیدا کردن نزدیکترین مطابقت در اکسل

 

برای پیدا کردن نزدیکترین مطابقت با یک مقدار هدف در یک ستون داده، از شاخص INDEX، MATCH، ABS و تابع MIN در اکسل استفاده کنید. از یک تابع VLOOKUP در Excel برای پیدا کردن یک مقدار تقریبی استفاده کنید.

 

دانلود فایل اکسل این آموزش closest-match

 

1. تابع ABS در اکسل مقدار قدر مطلق یک عدد را باز می گردند.

توضیح: C3-F2 برابر 39- میشود و تابع ABS، علامت منفی (-) را از یک عدد منفی حذف می کند، و آن را مثبت می کند. تابع ABS بر 0 (صفر) و یا عدد مثبت تأثیری ندارد.

2. برای محاسبه تفاوت بین مقدار هدف و مقادیر در ستون داده، C3 را با C3:C9 جایگزین کنید.

توضیح: محدوده (ثابت آرایه) ایجاد شده توسط تابع ABS در حافظه اکسل ذخیره می شود، نه در محدوده. ثابت آرایه به شرح زیر است:

{39؛14؛37؛16؛22؛16؛17}

3. برای پیدا کردن نزدیک ترین مطابقت، تابع MIN را اضافه کنید و با فشار دادن CTRL + SHIFT + ENTER آرایه را ایجاد کنید.

توجه داشته باشید: نوار فرمول نشان می دهد که این یک فرمول آرایه با محصور کردن آن در آکولاد {} است. این آکولاد ها را خودتان را تایپ نکنید. ثابت آرایه به عنوان یک آرگمان برای تابع MIN استفاده می شود، و نتیجه 14 را می دهد.

4. هم اکنون ما نیاز داریم که موقعيت مقدار 14 را در ثابت آرایه پیدا کنیم. تابع MATCH را وارد کنید و  CTRL + SHIFT + ENTER را فشار دهید.

توضیح: 14 (اولین آرگومان) در موقعیت 2 در ثابت آرایه یافت شد (آرگومان دوم). در این مثال، ما از تابع MATCH برای بازگشت یک مطابقت دقیق استفاده میکنیم، بنابراین ما عدد سوم را به 0 می دهیم.

5. از یک تابع INDEX (دو آرگمان) استفاده کنید تا یک مقدار خاص را در یک محدوده یک بعدی باز کنید. در این مثال، نام در موقعیت 2 (استدلال دوم) در محدوده B3:B9 (اولین آرگومان) قرار دارد.

6. با فشار دادن CTRL + SHIFT + ENTER آرایه ایجاد می گردد.

 

یک دیدگاه

  1. سلام دوست عزیز من برای این دستور =INDEX(اینورتر!B14:B28,MATCH(MIN(ABS(اینورتر!D14:D28-‘محاسبه گر’!M5)),ABS(اینورتر!D14:D28-‘محاسبه گر’!M5),0)) چطور میتونم 3 تا شرط بنویسم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *