11 مزیت برتر تحلیل نسبت های مالی

 

11 مزیت برتر تحلیل نسبت

نسبت ها ابزارهای مفیدی هستند که می توانند برای مقایسه شرکت ها با یکدیگر و همچنین بیان رابطه بین داده هایی که برای مقایسه داخلی مورد استفاده قرار گیرند، استفاده شوند. از آنها برای پاسخ دادن به سؤالات مورد نیاز استفاده می شود. به طور خاص ، آنالیز نسبت می تواند برای موارد زیر استفاده شود.

 

شماره 1 – تحلیل نسبت به تحلیل صورتهای مالی کمک می کند

چارچوب تحلیل نسبت 1

اولین مزیت آنالیز نسبت این است که یک نمای کلی از سلامت شرکت، ثبات مالی، ارزیابی شرکت ارائه می دهد. که کمکی به بانکداران، سرمایه گذاران و همچنین مدیریت در تصمیم گیری است. بنابر این آنالیز نسبت یکی از روشهای مهم آنالیز صورتهای مالی است و بنا به نیاز کاربران قابل تغییر است. نسبت ها جزئیات دقیق هر بخش از شرکت را ارائه می دهند.

 

شماره 2 – تحلیل نسبت به داوری کارایی کمک می کند

Pepsi vs Coca Cola ROE

دومین مزیت تحلیل نسبت این است که سودآوری، نسبتهای پرداخت بدهی به ارزیابی عملکرد کلی شرکت کمک می کند. این  موضوع کمک می کند تا سرمایه گذاران در تعیین چگونگی عملکرد شرکت و نحوه تصمیم گیری مدیریت به خوبی تصمیم گیری کنند.

آنالیز نسبت به تعیین اینکه آیا دارایی ها به خوبی مورد استفاده قرار می گیرند و سود با سرعت قوی در حال رشد هستند، کمک می کند . نسبتهایی مانند سود سهام و بازده سهام در درک میزان سود به سرمایه گذاران کمک می کند.

که این موضوع اساساً به ارزیابی انعطاف پذیری شرکت کمک می کند. اگر بنگاه اقتصادی توانایی رشد و تحقق تعهدات خود را در هنگام وقوع حوادث غیر منتظره داشته باشد.

 

شماره 3 – تحلیل نسبت به تعیین ضعف کمک می کند

محاسبات DSCR - تحلیل نسبت کلگات

حتی ممکن است عملکرد کلی خوب به نظر برسد ، اغلب اوقات ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که توجه مدیریت لازم باشد. یکی دیگر از مزیت های تحلیل نسبت این است که  نسبت هایی مانند پوشش بهره ، آنالیز نسبت بدهی به درک جزئیات کمک می کند. سپس مدیریت می تواند روی این مناطق تمرکز کند.

 

شماره 4 – آنالیز نسبت به پیش بینی درآمد آینده و جریان نقدی کمک می کند

مدل سازی مالی - درایورهای درآمد

نسبت ها با استفاده از ارقام تاریخی محاسبه می شود و براساس نرخ رشد این ارقام پیش بینی می شود. آنالیز نسبت را می توان در تهیه صورت های مالی طرفدار فرم که تخمین های صورت های مالی را برای یک یا چند دوره آینده ارائه می دهند ، استفاده کرد. آنالیز نسبت و پیش بینی مدیریت به مدیریت در تدوین برنامه ها و سرمایه گذاران کمک می کند تا ببینند که شرکت چگونه در حال رشد است.

 
 

مزیت آنالیز نسبت این است که این نسبت های پیش بینی شده و سپس با سایر روشهای ارزیابی مانند تحلیل جریان نقدی تخفیف (DCF) ، مدل سود سهام تخفیف (DDM) استفاده می شوند . نسبتهای ارزشگذاری در آنالیز برای سرمایه گذاری در سهام مشترک استفاده می شود. از نسبت هایی مانند EV / EBITDA ، EV / فروش ، قیمت برای رزرو ، قیمت سود می توان استفاده کرد تا به قیمت سهم کاهش یابد. اقدامات ارزش گذاری هر سهم شامل کسب هر سهم (EPS) ، EBIT در هر سهم و EBITDA برای هر سهم است. روش استفاده از نسبت مناسب ترین در نظر گرفته می شود زیرا تعداد فرضیات کمتری در آن وجود دارد و ساده است

 

شماره 5 – مقایسه عملکرد با همسالان

جعبه ارزیابی با استفاده از مقایسه SaaS

این یکی از مهمترین مزیت های تحلیل نسبت این است که مقایسه بین دو شرکت را تسهیل می کند. مقایسه دو شرکت فقط با نگاهی به صورت درآمد یا ترازنامه امکان پذیر نیست . سرمایه گذاران غالباً آرزو می کنند درک کنند که شرکت در بخشی که در آن فعالیت دارد ایستاده است. همچنین در درک اینکه آیا شرکت در بین همسالان خود ارزش افزوده یا کم ارزش کرده است ، به درک این امر کمک می کند

جدا از مقایسه خود با همسالان ، به مقایسه تقسیمات مختلف در همان شرکت نیز کمک می کند. بیشتر اوقات مدیریت وقتی از تصمیم استفاده می کنند که کدام بخش را می خواهند در آن سرمایه گذاری کنند یا کدام بخش را می خواهند تعطیل کنند ، از نسبت استفاده می کنند

 

شماره 6 – آنالیز روند

تجزیه و تحلیل روند - Colgate

مزیت دیگر آنالیز نسبت این است که به درک روندها در طی سالها کمک می کند. تحلیلگر می تواند به راحتی با نگاهی به اعداد مشخص کند که شرکت در حال پیشرفت ، پایین یا پایداری شرکت است. این مقایسه را می توان به راحتی انجام داد و به تعیین اینکه این نسبت بالاتر یا پایین تر از معیار در صنعت باشد ، کمک می کند.

 

شماره 7 – نسبت ها به چهره های مطلق معنی می دهند

همانطور که قبلاً بحث کردیم ، درک یک شرکت صرفاً بر اساس شماره های ارائه شده در صورت های مالی دشوار است. نسبت ها به اعداد معنا می دهند و صورت های حسابداری پیچیده را ساده می کنند. به عنوان مثال ، اگر بگوییم که این شرکت نسبت PE برابر 1.2 برابر داشته باشد ، اگر نمی دانیم این نسبت در سال گذشته چقدر است یا اکنون برای همسالانش چطور است ، منطقی نخواهد بود. به همین ترتیب ، اگر بگوییم که این شرکت دو میلیارد درآمد دارد ، نمی توانیم تفسیر کنیم که آیا این در مقایسه با دارایی ها خوب است یا خیر ، اگر شرکت حداکثر خدمات یا محصولات خود را با اعتبار بفروشد. نسبتهایی مانند گردش موجودی ،  روزهای دریافتنی حساب ، روزهای قابل پرداخت حسابها در درک این امر کمک می کنند.

 

شماره 8 – آنالیز نتایج گذشته

یکی دیگر از مزیت های تحلیل نسبت این است که به درک روابط مختلف و روابط در داده های گذشته کمک می کند و به بررسی دقیق نتایج کمک می کند.

 

شماره 9 – تعیین نقدینگی کوتاه مدت

نقدینگی - نسبت سریع

نسبتهای فعلی به تعیین موقعیت نقدینگی کوتاه مدت شرکت کمک می کند. این نسبت ها در درک اینکه آیا شرکت قادر به انجام تعهدات کوتاه مدت خود است کمک می کند . با استفاده از نسبت سودآوری و پرداخت بدهی می توان میزان پرداخت طولانی مدت را نیز تعیین کرد

 

شماره 10 – ارتباطات

هنگامی که مدیریت نتایج خود را فاش می کند ، همیشه از نظر نسبت اعلام می شود. آنها بر روی نسبتهایی مانند EV / EBITDA ، EPS ، PE تمرکز می کنند. این به خوبی به سرمایه گذاران ابلاغ می شود. هنگامی که مدیریت در مورد تعدادی صحبت می کند ، خلاصه و ساده شده تلقی می شود. نسبت ها قدرت صحبت دارند.

 

شماره 11 – تحلیل نسبت به تحلیلگران کمک می کند تا کار بهتری انجام دهند

تحلیلگران عمدتا خرد کردن شماره سخت اطلاعات شرکت را انجام می دهند. نسبت ها در شرایطی که عملکرد شرکت در حال کاهش است هشدار اولیه را ارائه می دهند. تحلیلگران از تحلیل نسبت استفاده می کنند تا ارزیابی کنند که بنگاه اقتصادی چگونه موجودی خود را اداره می کند.

به عنوان مثال ، نسبت گردش مالی موجودی چه میزان بنگاه اقتصادی اقدام به فروش موجودی خود می کند. گردش مالی موجودی که خیلی کم است ممکن است نشانه ای از محصولات کند و یا حتی منسوخ باشد. حمل موجودی بیش از حد پرهزینه است ، زیرا این شرکت هزینه های ذخیره ، بیمه و مالیات بر موجودی را متحمل می شود. موجودی بیش از حد پولهایی را که ممکن است به طور مؤثرتری در جاهای دیگر استفاده شود ، به هم وصل می کند. بسیاری از شرکت های موفق دارای نسبت های بسیار قوی هستند ، هرگونه خطا و ضعف در هر یک از این موارد ممکن است به فروش قوی منجر شود. نسبت ها نیز مخصوص صنایع است. نسبتهای مهم برای بانکها ممکن است لزوما برای تولید شرکتها مهم نباشد ، تحلیلگر با توجه به این عوامل آنالیز خود را انجام می دهد.

همانطور که در بالا توضیح داده شد ، نسبت ها دارای کاربردهای مختلفی هستند و از همه افراد شروع می شود از مدیریت ، مشتریان ، سرمایه گذاران و همچنین بستانکاران.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *