فرمول تغییر درصد چیست؟ + فایل اکسل

 

فرمول تغییر درصد چیست؟

اصطلاح “تغییر درصد” به اندازه گیری تغییر در مقدار متغیر معین نسبت به مقدار اصلی آن در یک دوره زمانی اشاره دارد. به عبارت ساده تر ، درصد تغییر یک مفهوم ساده ریاضی است که به تعیین درجه تغییر در یک دوره معین از زمان کمک می کند.

 

فرمول تغییر درصد را می توان به عنوان تفاوت بین مقدار اصلی متغیر و مقدار جدید تقسیم شده با مقدار اصلی آن بدست آورد که پس از آن به درصد بیان می شود. از نظر ریاضی ، به صورت زیر نمایش داده می شود ،

فرمول ،

تغییر درصد = (مقدار جدید – ارزش اصلی) / مقدار اصلی * 100
 

نمونه فرمول تغییر درصد (با مثال Excel)

بیایید مثالی بزنیم تا محاسبه فرمول تغییر درصد به شیوه ای بهتر درک کنیم.

 

 

فرمول تغییر درصد – مثال # 1

بگذارید مثالی از اندازه کل دارایی یک شرکت برای نشان دادن محاسبه درصد تغییر استفاده کنیم. از 31 دسامبر 2018 ، کل اندازه دارایی در مقایسه با 365 میلیون دلار در سال گذشته 375 میلیون دلار ایستاده است. درصد تغییر در اندازه دارایی را محاسبه کنید.

کل دارایی شرکت

راه حل:

تغییر درصد با استفاده از فرمول مندرج در زیر محاسبه می شود

تغییر درصد = (مقدار جدید – ارزش اصلی) / مقدار اصلی * 100

فرمول تغییر 1.2

  • تغییر درصد = (375 میلیون دلار – 365 میلیون دلار) / 365 میلیون دلار * 100
  • تغییر درصد = 2.74٪

بنابراین ، اندازه دارایی شرکت در طول سال 2.74 درصد افزایش یافته است.

 
 

فرمول تغییر درصد – مثال # 2

بگذارید نمونه ای از قیمت سهم شرکت اپل را در طی هفت روز گذشته معاملات نشان دهیم تا محاسبه درصد تغییر را نشان دهیم. اطلاعات زیر از Yahoo! استخراج شده است. امور مالی ، تغییر روزانه درصد در قیمت سهم را بر اساس اطلاعات داده شده محاسبه کرده و در مورد آن نظر دهید.

نمونه ای از شرکت Apple

راه حل:

تغییر درصد با استفاده از فرمول مندرج در زیر محاسبه می شود

تغییر درصد = (مقدار جدید – ارزش اصلی) / مقدار اصلی * 100

فرمول تغییر 2.2

از این رو ، زیر همه محاسبات به طور مشابه انجام شده است.

فرمول تغییر 2.3

از جدول فوق می توان دریافت که درصد تغییر در قیمت سهم سهام شرکت اپل در محدوده کاهش 2.31٪ تا افزایش 2.84٪ در طی هفت روز گذشته معاملات متفاوت بوده است. با این حال ، قیمت سهم چهار روز افزایش یافته است و در دو نوبت کاهش یافته است که منجر به افزایش کلی در دوره معین شده است. در این حالت ، قیمت سهم روز قبل به عنوان ارزش اصلی در نظر گرفته می شود و ارزش قیمت سهم امروز به عنوان ارزش جدید گرفته می شود و این روند برای هر روز دنبال می شود. به عنوان مثال ، اگر امروز 29 اکتبر 2019 باشد ، روز قبل 28 اکتبر 2019 است و بنابراین ارزش جدید 243.29 دلار و ارزش اصلی 249.05 دلار است.

فرمول تغییر درصد – مثال شماره 3

بگذارید نمونه ای از حرکت قیمت نفت خام در طول 15 سال گذشته را مثال بزنیم و در مورد نوسانات قیمت آن اظهار نظر کنیم. اطلاعات زیر از Macro Trends استخراج شده است. تغییر درصدی سالانه قیمت نفت خام را محاسبه کنید.

نمونه قیمت نفت خام

راه حل:

تغییر درصد با استفاده از فرمول مندرج در زیر محاسبه می شود

تغییر درصد = (مقدار جدید – ارزش اصلی) / مقدار اصلی * 100

فرمول تغییر 3.2

از این رو ، زیر همه محاسبات به طور مشابه انجام شده است.

فرمول تغییر 3.3
بنابراین می توان دریافت که قیمت نفت خام در 15 سال گذشته با چندین نوبت کاهش بیش از 25٪ و افزایش بیش از 25٪ بسیار بی ثبات بوده است. از 61.06 دلار در هر بشکه در سال 2005 ، این قیمت در سال 2011 به 98.83 دلار رسید که در نهایت در سال 2015 به 37.04 دلار سقوط کرد تا در سال 2019 به 56.20 دلار برسد.

 

توضیح

فرمول تغییر درصد را می توان با استفاده از مراحل زیر محاسبه کرد:

مرحله 1: در مرحله اول مقدار متغیر موضوع را در شروع دوره معین بفهمید که به عنوان مقدار اصلی در نظر گرفته می شود.

مرحله 2: در مرحله بعدی ، با نزدیک شدن به دوره معین ، مقدار همان متغیر را بفهمید ، که اکنون مقدار جدید است.

مرحله 3: در مرحله بعد ، با کم کردن مقدار اصلی (مرحله 1) از مقدار جدید (مرحله 2) مطابق شکل زیر می توانید تغییر در مقدار متغیر در طول مدت زمان محاسبه کنید.

تغییر در ارزش = مقدار جدید – مقدار اصلی

مرحله 4: سرانجام ، فرمول تغییر درصد را می توان به عنوان تغییر (افزایش یا کاهش) در مقدار (مرحله 3) تقسیم شده توسط مقدار اصلی آن (مرحله 1) بیان کرد که در مرحله بعد توسط 100 ضرب می شود.

تغییر درصد = (مقدار جدید – ارزش اصلی) / مقدار اصلی * 100

 

ارتباط و کاربرد فرمول تغییر درصد

اگرچه این یکی از ساده ترین ابزارهای تحلیلی در مد است ، اما درک مفهوم آن هنوز هم بسیار مهم است زیرا این روش پایه و اساس است که از آنجا انواع مختلفی از تجزیه و تحلیل فنی شروع می شود. استفاده از این فرمول بی پایان است ، درست از ردیابی حرکت قیمت اوراق بهادار انفرادی به شاخص های پیچیده بازار بزرگ ، مقایسه ارزهای مختلف و نوسانات آنها ، تغییر در هر مورد خط هر صورت مالی و غیره. علاوه بر این ، درجه یا میزان تغییر درصد در تصمیم گیری در مورد اینکه آیا انحراف در متغیر موضوع نیاز به تحقیق بیشتر دارد مفید است. روند تغییر درصد می تواند نشان دهد متغیر به سمت بالا یا پایین روند یا نوسان بین مقادیر خاص است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *